Motion till Kyrkomötet
Utländska präster i Svenska kyrkan

Mot 2005:5

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att se över bestämmelserna i kyrkoordningen så att utländska präster kan få möjlighet att söka prästtjänst i Sverige.

Motivering

Karlstads stift har av tradition, bl.a. genom sitt geografiska läge, haft ett flertal utländska präster som varit anställda framför allt från Norge och Finland, men på senare tid även från Danmark och Tyskland. Detta har sammantaget varit till stor hjälp och glädje, inte minst genom att de gärna sökt sig till lansbygdsförsamlingar där det varit svårt att få sökande till tjänsterna.

Sedan kyrkoordningens tillkomst 2000 har Domkapitlet i Karlstads stift, genom att behörighetsförklara för viss tid, kringgått kyrkoordningens bestämmelser vad gäller tillsvidareanställning. Detta är nu inte längre hållbart enligt Överklagandenämndens beslut i maj 2005.

Med den konkreta bakgrund som vi har vad gäller prästbristen framför allt i glesbygden och det ”tryck” som finns bland präster i t.ex. Danmark och Tyskland för att få anställning i Sverige, menar vi att det är av utomordentligt stor vikt att bestämmelserna i kyrkoordningen ändras så att anställning av utländska präster möjliggörs.

Karlstad den 17 juni 2005

Allan Lewvin Esbjörn Hagberg